Nieuws
Energiebelasting en ODE: Clusteren laadpalen: Besparing openbare infrastructurele voorzieningen
In dit nieuwsbericht informeren wij u over de uitspraak van Rechtbank Gelderland van 11 mei 2023, nr. AWB 21/2786, inzake het clusteren van laadpalen en de mogelijkheid om energiebelasting te besparen bij openbare infrastructurele voorzieningen.
1. Uitspraak Rechtbank Gelderland van 11 mei 2023, nr. AWB 21/2786 inzake laadpalen
Een exploitant van laadpalen heeft met verschillende gemeenten een concessieovereenkomst gesloten inzake de exploitatie van laadpalen. Op basis van de concessieovereenkomst mag de exploitant in de gemeenten laadpalen plaatsen en exploiteren. Iedere laadpaal is aangesloten op het elektriciteitsnet. De elektriciteit wordt door de exploitant ingekocht bij een leverancier. De exploitant verzoekt de Belastingdienst om de laadpalen voor de energiebelasting (hierna ook: EB) en de opslag duurzame energie (hierna ook: ODE) te clusteren per concessiegebied of per gemeente. Straatverlichting en bushokjes worden ook geclusterd. De exploitant heeft een financieel belang bij clustering vanwege het degressieve EB-tarief. De exploitant neemt het standpunt in dat het gelijkheidsbeginsel wordt geschonden omdat afzonderlijke laadpalen onevenredig zwaarder worden belast dan de laadpalen die onderdeel uitmaken van een groter WOZ-object.
Rechtbank Gelderland oordeelt dat de losse laadpalen afzonderlijk met energiebelasting moeten worden belast en geen sprake is van een samenstel zodat de complexbenadering niet van toepassing is. De losse laadpalen vormen de kleinst mogelijke eenheid als bedoeld in art. 16 onderdeel c Wet WOZ, maar samenstelvorming is niet mogelijk, omdat de laadpalen niet naar de omstandigheden bij elkaar horen als bedoeld in art. 16 onderdeel d Wet WOZ. De laadpalen functioneren zelfstandig, zijn technisch niet afhankelijk van elkaar en staan ook niet met elkaar in verbinding. De laadpalen worden ook niet samen gebruikt en zouden ook afzonderlijk door een andere exploitant kunnen worden geëxploiteerd. De complexbenadering reikt volgens de rechtbank niet zover dat de afzonderlijke laadpalen, gezien hun uiterlijke herkenbaarheid en onderlinge afstand, als één object kunnen worden gezien. Bovendien ontbreekt geografische samenhang doordat de laadpalen door de hele gemeente verspreid staan.
2. Gemeentelijke praktijk/besparen energiebelasting bij openbare infrastructurele voorzieningen
In het onderdeel 4.1.1. Openbare infrastructurele voorzieningen van het Besluit van 25 mei 2022, nr. 2022-120585, Staatscourant 2022, nr. 14978, is goedgekeurd dat:
In een aantal gevallen wordt op basis van een contract elektriciteit rechtstreeks door het distributiebedrijf afgeleverd aan vele afleveringspunten, die in een bepaald gebied (stad, gemeente, regio) in beheer zijn bij een bepaalde (rechts)persoon aan wie de geleverde elektriciteit in rekening wordt gebracht en die betrekking hebben op openbare infrastructurele voorzieningen. Het betreft bijvoorbeeld de levering van elektriciteit aan een gemeente voor straatverlichting, aan telefoonbedrijven voor de verlichting van telefooncellen en aan busondernemingen voor bushokjes. Voor deze voorzieningen is in het algemeen geen beschikking voor de wet WOZ afgegeven. De (rechts)persoon die deze voorzieningen beheert, ontvangt in de praktijk per gemeente of per regio veelal één factuur voor het totaal van het – al dan niet forfaitair bepaalde – elektriciteitsverbruik van die voorzieningen.
Goedkeuring
Hierbij keur ik op grond van een redelijke wetstoepassing goed dat voor de heffing van de energiebelasting voor openbare infrastructurele voorzieningen wordt aangesloten bij de facturering per gemeente of per regio door de elektriciteitsleverancier. Het betreft de volgende voorzieningen:
- straatverlichting;
- verkeersregelinstallaties;
- telefooncellen;
- bus- en tramhokjes;
- reizigersinformatieborden (vervoersbedrijven);
- bewegwijzering.
Als de factuur betrekking heeft op elektriciteit die verbruikt wordt ten behoeve van meerdere openbare infrastructurele voorzieningen, wordt de objectafbakening voor de energiebelasting per voorziening toegepast.
Als de factuur een elektronische factuur (e-factuur) per afleveringspunt betreft, keur ik goed dat de objectafbakening voor de energiebelasting alsnog per voorziening per gemeente of per regio wordt toegepast door de elektriciteitsleverancier. Dit kan op de wijze zoals beschreven in onderdeel 4.1.3. hierna, waarbij geldt dat onder ‘leveringspunt’ ook ‘afleveringspunt’ kan worden verstaan.
Documenten en publicaties
- Uitspraak Rechtbank Gelderland van 11 mei 2023, nr. AWB 21/2786. Klik hier
- Besluit Belastingen op milieugrondslag van 28 juni 2019, nr. 2019-98996, laatst herzien per 25 mei 2022, nr. 2022-120585. Klik hier
- Belastingdienst Handboek Milieubelastingen 2023. Klik hier
- Belastingdienst Handboek Milieubelastingen 2022. Klik hier
Dit bericht is opgesteld door de redactie van Taxnavigator/eindredactie mr. dr. J.J.P. (Joep) Swinkels. Voor meer informatie: info@taxnavigator.nl. © Copyright Taxnavigator BV/Nestor Business Media BV/Nestor Media Groep. Ter zake van onze fiscale dienstverlening en berichtgeving gelden algemene voorwaarden en hetgeen wordt vermeld in de colofon.
Deel dit bericht:
Inloggen
Wilt u meer informatie over de kennisbank? Mail dan naar: info@taxnavigator.nl.
Inschrijven nieuwsbrief
Schrijf u in voor de nieuwsbrief