Nieuws

BTW: Commerciële sportbedrijven: Winstoogmerk: Aanpassen overeenkomsten

Geplaatst: 10 februari 2022
Kenmerk: 2022.42619

BTW: Commerciële sportbedrijven: Winstoogmerk: Aanpassen overeenkomsten

In dit nieuwsbericht informeren wij u over een ontwikkeling bij commerciële sportbedrijven.

1. Exploitatie tot 1 januari 2019

Tot 1 januari 2019 was het geven van gelegenheid tot sport belast met btw met uitzondering van een vereniging die zonder winstoogmerk de gelegenheid gaf tot sport aan leden. Gemeenten, stichtingen en sportbedrijven die gelegenheid tot sport gaven berekenen 6% btw over de vergoeding en hadden recht op aftrek van btw op de kosten.

2. De commerciële sportbedrijven hanteerden het volgende exploitatiemodel.

  1. De exploitant geeft gelegenheid tot sport en factureert tot 1 januari 2019 6% (en na 1 januari 2019) 9% btw over de ontvangen vergoeding voor het gelegenheid krijgen tot sport.
  2. De gemeente en de exploitant opteren voor een met btw belaste huur. De exploitant geeft gelegenheid tot sport en deze prestatie is belast met btw. De exploitant voldoet aan het zogenoemde 90%-criterium. De gemeente stuurt een factuur met btw inzake de huur van het zwembad en/of sporthal naar de huurder c.q. exploitant.
  3. Vanwege de met btw belaste huur van het zwembad en/of sporthal heeft de gemeente recht op aftrek van btw op kosten van verhuurdersonderhoud via de btw-aangifte.
  4. De gemeente ontvangt een factuur van de exploitant c.q. huurder inzake de exploitatie van het zwembad en/of sporthal. De gemeente vult via de exploitatiebijdrage financiële tekorten van de exploitant aan. De exploitant belast de exploitatiebijdrage doorgaans met btw. De gemeente kan de btw op de exploitatiebijdrage compenseren bij het BTW-compensatiefonds. De gedachte is dat de gemeente een gemeenschapsvoorziening inkoopt. Deze gedachte is gebaseerd op een standpunt van de kennisgroep Overheid/Non Profit van de Belastingdienst.
  5. Verzorgt de huurder c.q. exploitant in opdracht van de gemeente het verhuurdersonderhoud dan ontvangt de gemeente een factuur met btw van de huurder c.q. exploitant. De gemeente kan deze btw in aftrek nemen op de btw-aangifte vanwege de met btw belaste huur.
  6. De btw op de kosten van het geven van de faciliteit om het bewegingsonderwijs te verzorgen is kostprijsverhogend. De gemeente kan deze btw op de kosten niet aftrekken op de btw-aangifte en ook niet compenseren bij het BTW-compensatiefonds.

3. Uitbreiden btw-sportvrijstelling met ingang van 1 januari 2019

Met ingang van 1 januari 2019 is de btw-sportvrijstelling uitgebreid. Het geven van gelegenheid tot sport is belast met btw als de exploitant een winstoogmerk in de zin van de btw heeft. Om een winstoogmerk in de zin van de btw te hebben moet cumulatief aan een de volgende eisen zijn voldaan:

  1. De exploitant moet een financieel overschot halen en de exploitant moet dat financiële overschot uitkeren aan aandeelhouders, vennoten en/of leden;
  2. Het financiële overschot mag niet zijn ontstaan door een subsidie;
  3. Als door de exploitant een gemeentelijke sportaccommodatie van de gemeente wordt gehuurd en wordt geëxploiteerd dan moet de huur voor de gemeentelijke sportaccommodatie tenminste de kostprijs bedragen;
  4. Voor dienstverlening aan de gemeente mag de gemeente geen bovenmatige vergoeding betalen aan de exploitant.

4. Commerciële sportbedrijven

Met betrekking tot de commerciële sportbedrijven bestond geruime tijd onduidelijkheid over de btw-positie. De commerciële sportbedrijven nemen het standpunt in dat zij een winstoogmerk hebben in de zin van de btw. De Belastingdienst nam lange tijd het standpunt in dat de sportbedrijven geen winstoogmerk in de zin van de btw hebben. Veelal wordt geen kostprijs dekkende huur betaald en wordt het financieel overschot behaald via een exploitatiebijdrage.

Met de Belastingdienst zijn afspraken gemaakt. In de praktijk betekenen deze afspraken dat commerciële exploitanten aan gemeenten vanaf 1 januari 2019 een met btw belaste kostprijs dekkende huur moeten betalen. Doordat de kosten van huur met terugwerkende kracht toenemen voor de exploitanten neemt het exploitatietekort met terugwerkende kracht toe en moeten de gemeente een aanvullende exploitatiebijdrage met terugwerkende kracht vergoeden.

5. Wat betekent dit in de praktijk.

  • Huur. Gemeente factureren met ingang van 1 januari 2019 een kostprijs dekkende huur. De huur wordt verhoogd en de gemeenten moeten ter zake van verstreken tijdvakken meer btw in rekening brengen en voldoen aan de Belastingdienst. De alsnog verschuldigde btw heeft betrekking op verstreken tijdvakken en moet via btw-suppletieaangiften worden voldaan. De Belastingdienst brengt de gemeenten belastingrente in rekening omdat de btw betrekking heeft op verstreken tijdvakken. Het commerciële sportbedrijf moet deze btw via een suppletie terugvragen en krijgt geen belastingrente vergoed.
  • Exploitatiebijdrage. De gemeenten krijgen ter zake van het verleden aanvullende exploitatievergoedingen met btw gefactureerd en moeten de btw op de aanvullende exploitatiebijdragen declareren bij het BTW-compensatiefonds.
  • SPUK-Sport. Veel gemeenten hebben in de aanvragen SPUK-Sport voor de jaren 2019, 2020 en 2021 de kosten ter zake van sportaccommodaties die belast met btw worden verhuurd aan commerciële exploitanten voor de zekerheid meegenomen in de SPUK-aanvragen. Bestaat overeenstemming met de Belastingdienst over de fiscale positie van de commerciële exploitant dan mogen de kosten van deze sportaccommodaties volgens de SPUK-Sport regelgeving niet worden meegenomen in de SPUK-aanvraag 2022. Voor zover de btw-positie van de gemeente en/of de commerciële exploitanten van sportaccommodaties nog niet zijn afgestemd met de Belastingdienst dan kunnen de kosten worden meegenomen in de aanvraag SPUK-Sport 2022. Zijn met betrekking tot het verleden kosten van sportaccommodaties die belast met btw worden verhuurd aan commerciële exploitanten meegenomen in de aanvraag SPUK-Sport voor het desbetreffende jaar en heeft de Belastingdienst later schriftelijk bevestigd dat de exploitant van de desbetreffende sportaccommodatie een winstoogmerk in de zin van de btw heeft dan dient de gemeente DUS-I te informeren. Waarschijnlijk moet de gemeente een gedeelte van de financiële bijdrage terugbetalen

6. Aandachtspunten praktijk

  • Aansprakelijkheid. De gemeente moet een kostprijs dekkende huur in rekening brengen bij het commerciële sportbedrijf. Als de gemeente geen kostprijs dekkende huur factureert heeft de commerciële exploitant geen winstoogmerk in de zin van de btw en lijdt de exploitant financiële schade. De commerciële exploitant kan de gemeente aansprakelijk stellen. De gemeente moet de huurprijs zorgvuldig bepalen en aansprakelijkheid uitsluiten.
  • Belastingrente. De gemeente moet veelal een hogere met btw belaste huur factureren met betrekking tot het verleden. De Belastingdienst brengt de gemeente belastingrente in rekening. Wie betaalt de financiële schade van belastingrente?

Dit bericht is opgesteld door de redactie van Taxnavigator/eindredactie mr. dr. J.J.P. (Joep) Swinkels. Voor meer informatie: info@taxnavigator.nl. © Copyright Taxnavigator BV/Nestor Business Media BV/Nestor Media Groep. Ter zake van onze fiscale dienstverlening en berichtgeving gelden algemene voorwaarden en hetgeen wordt vermeld in de colofon.