Nieuws
Covid: Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW)
Het Rijk vergoedt drie maanden lang een groot deel van de loonsom die het bedrijf aan zijn werknemers en flexkrachten betaalt.
De tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW)
geplaatst op 31 maart 2020
Vanwege de uitbraak van het coronavirus komt het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) met een nieuwe regeling, de tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW).
De NOW is bedoeld om werkgevers die te maken hebben met omzetverlies tegemoet te komen. Hierdoor kunnen werkgevers hun werknemers met een vast en met een flexibel contract doorbetalen. De NOW komt in plaats van de bestaande werktijdverkorting, die hiermee per direct komt te vervallen.
Tegemoetkoming voor omzetverlies vanaf 1 maart 2020
De datum waarop de regeling ingaat, is nog niet bekend. Wij werken eraan om de regeling zo snel mogelijk in te voeren. De periode waarover u tegemoetkoming kunt krijgen, hangt niet af van de datum waarop de regeling ingaat. U kunt een tegemoetkoming krijgen voor omzetverlies vanaf 1 maart 2020.
De NOW-aanvraag gaat via het UWV. Voor de aanvraag is geen eHerkenning of andere vorm van authenticatie en autorisatie nodig, maar het loonheffingennummer.
Je kunt nog geen aanvraag indienen. De exacte datum waarop dit wel kan wordt zo snel mogelijk bekendgemaakt. De periode waarover je tegemoetkoming kunt krijgen, hangt niet af van deze datum.
Loket
De bijzondere omstandigheden vragen om grote spoed. Het ministerie van Sociale Zaken (SZW) en UWV werken keihard om zo snel mogelijk tot een werkbare regeling te komen. Die regeling is nodig om vervolgens zo snel mogelijk een speciaal loket te kunnen openen bij het UWV. Dat loket neemt alle al ingediende en nog in te dienen aanvragen in behandeling.
Het kabinet streeft ernaar om in de week van 30 maart te communiceren over de contouren van de maatregel. Op dat moment wordt ook duidelijk wanneer het loket open gaat. De minister van Sociale Zaken stelt de maatregel vast in een ministeriële regeling die gelijktijdig bekend wordt gemaakt.
Snelheid
Snelheid waarmee bedrijven geld kunnen krijgen is één van de allerbelangrijkste punten bij de uitwerking van de NOW-regeling. UWV zal op basis van de aanvraag een voorschot van de tegemoetkoming (in elk geval 80% van het bedrag) in de loonkosten verstrekken. Achteraf wordt vastgesteld wat het daadwerkelijke verlies in omzet is geweest. Omzetverlies vanaf 1 maart 2020 komt in aanmerking voor deze regeling.
Tegemoetkoming
Werkgevers kunnen met de nieuwe regeling een aanvraag indienen voor een tegemoetkoming in de loonkosten. De hoogte hiervan is afhankelijk van de terugval in omzet, maximaal 90% van de loonsom. Zo kunnen werkgevers werknemers met een vast én flexibel contract in dienst houden en doorbetalen. Ook oproepkrachten vallen hieronder.
Uitzendbureaus kunnen ook voor uitzendkrachten een tegemoetkoming aanvragen.
Directeur-grootaandeelhouders (dga’s), ondernemers en eigenaren worden niet in de regeling meegenomen. Directeuren van bv’s wel, mits ze onder de werknemersverzekeringen vallen en daar premie voor wordt ingehouden op het loon.
Voorwaarden
De werkgever verplicht zich bij de aanvraag vooraf dat hij géén ontslag op grond van bedrijfseconomische redenen aanvraagt voor zijn werknemers gedurende de periode waarover de tegemoetkoming wordt ontvangen.
De aanvrager verwacht tenminste 20% verwacht omzetverlies.
De aanvraag geldt voor een periode van 3 maanden, die eenmalig verlengd kan worden met nog eens 3 maanden. Aan de verlenging kunnen nadere voorwaarden worden gesteld.
Aangifte loonheffingen
Voor de aanvraag van de NOW heeft UWV straks je aangifte loonheffing nodig. Zorg dus dat je de aangifte naar de Belastingdienst stuurt. Tegelijkertijd kun je uitstel van betaling aanvragen. Voor de NOW heb je geen eHerkenning nodig. Aanvragen doe je met je loonheffingennummer. Op fraude wordt gecontroleerd.
Praktijk
De overheid eist een accountantsverklaring van de ondernemers om misbruik te voorkomen.
Deel dit bericht:
Inloggen
Wilt u meer informatie over de kennisbank? Mail dan naar: info@taxnavigator.nl.
Inschrijven nieuwsbrief
Schrijf u in voor de nieuwsbrief